Monday, February 9, 2009

10 Cara Rangsang Anak Bijak

Posted by PN. NUR AMIRAH BINTI MOHD RASHID at 7:36 PM
Semua ibu bapa mengimpikan anak yang bijak. Sebenarnya tips berikut memang anda lakukan setiap hari. Namun, mungkin anda tidak memikirkan bahawa ia dapat merangsang minda anak secara positif.





1. Bertentangan Mata


Setiap saat anda melakukan aktiviti ini. Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah mama dan papa dia awal usia dan wajah anda berdualah yang paling dikenalinya.Setiap kali kecil merenung anda, dia sebenarnya sedang membina memori dalam minda. Selain itu, bercakap sambil merenung matanya membuatkan anak tahu fungsi mata sebenarnya untuk melihat.



2. Bercakap-cakap Dengan Bayi Anda


Kali pertama anda akan menyaksikan wajah hairan dan keliru si kecil. Namun, jangan berhenti, teruskan berbual-bual dengannya walaupun kelihatan dia tidak memahami. Cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap ritma perbualan dan mengisi ruang kosong yang anda biarkan senyap tadi.



3. Susukan Bayi Dengan Susu Badan


Susu ibu adalah makanan awal terbaik untuk bayi anda. Lakukan selama mana yang anda boleh. Anak-anak yang menerima susu ibu sepenuhnya mempunyai tahap IQ lebih tinggi berbanding anak yang langsung tidak menyusu susu ibu apabila mereka mula bersekolah kelak. Menyusu badan juga dapat merapatkan hubungan dengan bayi. Selain itu, aktiviti menyusu boleh diselang dengan menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.



4. Jelirkan lidah


Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir seawal 2 hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah. Perbuatan seperti menjelirkan lidah dapat membuatkan deria mereka terangsang dengan baik. Ia menandakan kaedah penyelesaian masalah di awal usia.



5. Geleteklah Bayi Anda


Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa merupakan langkah pertama dalam perkembangan umur bayi. Permaian seperti 'cak cekur' dan 'labah-labah panjat perigi' dapat mengajar anak bagaiman hendak menjangka apa yang bakal terjadi.



6. Nyayikan Lagu Untuknya


Belajar sebanyak mungkin lagu yang sesuai untuk kanak-kanak atau rekalah lagu anda sendiri. Misalnya aktiviti rutin yang anda lakukan seperti menukar lampin, mandi, makan boleh diselang-seli dengan lagu yang berkaitan agar si kecil lebih bersemangat dan gembira. Ada kajian yang mendapati dengan mempelajari bunyi muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.



7. Gunakan Masa Dengan Baik


Waktu menukar lampin merupakan saat terbaik untuk mengajar pelbagai pelajaran pada si kecil. Gunakan waktu ini untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi mengenai rutin yang akan dilakukan setiap hari.




8. Sentuh dan Rasa


Simpan sekotak helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza seperti sutera, kain tuala dan kain kapas. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita mengenai rasa setiap fabrik itu dan kegunaannya. Aktiviti ini dapat merangsang minda bayi anda.



9. Beri Kejutan


Kadangkala perbuatan mengejutkan dapat membuatkan bayi anda tertawa. Gembirakan bayi dengan perbuatan seperti meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan.



10. Pergi Membeli-belah


Aktiviti bersiar-siar di pusat membeli belah juga boleh membantu bayi anda mengeksplorasi dunianya. Pendedahan kepada pelbagai wajah, bunyi dan warna yang ada di sana dapat menghiburkan bayi.



Selamat mencuba dan lihatlah hasilnya! :-)

0 comments on "10 Cara Rangsang Anak Bijak"

Post a Comment

 

PermataBonda Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal